יום שבת, 16 בדצמבר 2017

קולטורה


אתמול השתתפנו בניסוי תרבותי מעניין. הלכנו להצגה "גוליבר" בתיאטרון גשר. ההצגה משלבת טכנולוגיית וי.אר (מציאות מדומה). מה שאומר בפועל לחכות המון כדי שיוכלו לטפל בתקלות ולהקשיב להסבר ארוך ומייגע על השימוש במשקפיים.זו ההצגה השלישית שלהם והניסוי הראשון מסוגו בעולם. ההצגה עצמה הייתה חמודה וכללה מסרים תרבותיים ופסיכולוגיים 
היחסיות בחיים ועל דבקות במטרה וכו' אבל כל הזמן ניקרה בי המחשבה שבתור יציאה טכנולוגית בכל משחק מחשב בינוני יש גרפיקה משוכללת יותר ומצד שני הרגשתי פגיעה ממשית בחוויית ההצגה, כל ההצגה הייתה מכוונת לטכנולוגיה, המשקפיים שהורכבו אצלי על משקפי הראייה היו מעיקים  והיה צורך להרכיב ולהסיר בהתאם להצגה ולפעמים פוספסו דברים. אהבתי את הרעיון של לנסות משהו חדש  וייחודי אבל בפועל זה היה מיותר.
תיאטרון גשר הוא תיאטרון מעולה. ההצגה "מסעות אודיסאוס" הייתה נהדרת מכל בחינה, משחק, תפאורה  ועוד והיא הייתה די מינימליסטית. אני חושבת שהמדיום התיאטרוני יכול בהחלט להמשיך להסתמך על סיפור טוב, ומשחק טוב והתפאורה יכולה להיות סמלית יותר.
פה הרגשתי שהיה פספוס וגם הילדים לא לגמרי קנו את הטכנולוגיה לאחר ההתלהבות הראשונית . מה גם שעצם השימוש בטכנולוגיה גזל משאבים רבים מהתיאטרון, החל בהרצאה מטיפנית לפני ההצגה שפירטה כללי התנהגות עד לרמת האיסור סלפי עם המשקפיים במהלך ההצגה, כלה בהסבר ארוך מדי על השימוש במשקפיים ובעיקר התור הבלתי נסבל לכניסה לאולם שנגרם בשל תקלה טכנית שלא אפשרה להצגה להתחיל. 

אני בעד ניסויים אומנותיים וערבוב מדיומים אבל פה הרגשתי התחנפות מיותרת לדור הילדים שהוא דור טכנולוגי שמכיר כבר טכנולוגיות מתוחכמות בהרבה  אבל שיתחבר לסיפור טוב גם אם יועבר אליהם בצורה המסורתית.
  

8 תגובות:

  1. אולי זו רק התחלה וישתפר בהמשך, כמו חיבור הקול לראינוע - למרות שבתלת מימד הקולנועי זה לא קרה

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מאמינה שזה ישתפר ואני מעריכה את עצם האומץ לנסות משהו חדש שטרם נוסה.
      אני חצויה לגבי הבחירה לשלב את הטכנולוגיה הזאת דווקא בתיאטרון שהוא מדיום יותר ישיר. כאמור תוצאה חמודה וחוויה אחרת אבל קצת מבודדת.

      מחק
  2. יוצא לי לראות די הרבה הצגות וקונצרטים לאחרונה, במסגרת תוכנית 'חוג הורים', ומודה שזה הפך לחובה על גבול העונש. צריך סיפור טוב, אבל גם יותר מזה. כי הסרטים היום עושים את זה הרבה יותר טוב, עם טכנולוגיה, עם אפשרות לקלוזאפים, לקפיצות בזמן, לכל כך הרבה דברים שונים שלא ברור לי כמה יישאר מעניין ההצגות אם בכלל.

    השבמחק
    תשובות
    1. תיאטרון כשהוא נעשה טוב הוא יכול לספק חוויה עוצמתית לא פחות מהקולנוע. נכון שבקולנוע יש את הטכנולוגיות הרבות אבל בתיאטרון יש משהו בחד פעמיות ובמפגש בין השחקנים לקהל שנותן הרבה. אני קצת משוחדת כמי שבאה מהחוג לתיאטרון.יש הצגות שנחקקו בי בזכות הרבה כושר המצאה ושילוב נכון של המרכיבים: משחק, תפאורה, מוסיקה וכו (מזכיר את הדיונים על הכחדות הספרים בגרסת הנייר שלהם בעקבות הקוראים הדיגיטליים או את ההאזנה לקונצרט מדיסק לעומת ההגעה לאולם).

      מחק
  3. נשמע מעניין, למרות שהתקלות הטכניות קצת מכבידות על החוויה............

    השבמחק
    תשובות
    1. לאורך ההצגה לא היו תקלות אבל עניין משקפי המציאות הרבודה היו די ניג'וס בשבילי כמשקפופרית.

      מחק
  4. למרות שזה לא אותו הדבר, מעיק עבורי לראות סרט בתלת מימד. ראיתי כמה כאלו והמשקפיים היו בעיתיים גם כשלא הרכבתי משקפיים משלי. אני מסכים שחוויית ההצגה היא הסיפור ומשחק השחקנים ולא הפירוטכניקה והטכנולוגיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני שונאת לצפות בסרטי תלת מימד. יותר מדי התעסקות

      מחק

ג'וליאנה מכה שנית

זה יהיה  הפוסט האחרון בבלוג זה ולא כי הפסקתי לכתוב. בגלל בלגן בסיסמאות וקשיי הסתגלות לבלוגר יצא שהבלוג שכפל את עצמו והבלוג הפעיל שלי הוא ב...